Samenes nasjonaldag

6.februar er samenes nasjonaldag. I år faller denne dagen på en lørdag, så vi markerer den i barnehagen i dag.

Dagen omtales også som «samefolkets dag» og «samisk folkedag».

6. februar markeres i hele det samiske bosettingsområdet Sápmi på ulikt vis. I Norge utgjør fest og aktiviteter for barn og unge en sentral del av feiringen. På selve nasjonaldagen blir det stadig mer vanlig med høytidelig feiring og fest. Selve feiringen består gjerne i å pynte seg i samiske kofter, ulike former for kulturinnslag og et samlende måltid som ramme.

I offisielle sammenhenger markeres dagen gjerne gjennom heising av det samiske flagget, taler og synging av nasjonalsangen «Sámi soga lávlla».

Tradisjonell samisk mat er en svært viktig del av feiringen de fleste steder, ettersom samene har en sterk tradisjon for å samles sosialt omkring måltider. Ulike måltider basert på reinkjøtt er vanlig mange steder, mens andre steder vil tradisjonsmat basert på fisk eller annet kjøtt være like vanlig.

Vi er så heldige at vi har en jente med samisk bakgrunn her i barnehagen hos oss. Dette gir oss muligheten til å se en ekte samedrakt, og mammaen har stekt blodpannekaker lagd på ekte reinsdyrsblod til oss.

Avdelingene har jobbet masse med forberedelser for denne dagen. Fra avdelingene har man hørt lyden av joik, det har vært eventyr på samisk, og barna har sett ulike innslag fra hvordan samer lever.

Barna har fargelagt det samiske flagget, de har lagd hodepynt og reisdyr og lavvo med reinsdyrsskinn er på plass.

Rammeplanen vektlegger betydningen av alt alle barn skal være inkludert, de skal lære om ulike kulturer og religioner som er representert i barnehagen og barnehagen skal legge til rette for kulturmøter, gi rom for barnas egen kulturskaping og bidra til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap. Rammeplan sier videre at barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet.

Barna synes det er veldig spennede å lære om samene, det har vært et morsomt og lærerrikt prosjekt.