BRANN

Brannvernuka arrangeres hvert år i uke 38 av Brannvernforeningen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If, i samarbeid med brannvesenet. Formålet er å bevisstgjøre alle om brannfaren i en tid på året da antall boligbranner vanligvis øker. Denne uka blir naturligvis også markert her hos oss :-) Tema brann jobbes aktivt med i hele september, og det hele avrundes med en felles brannøvelse for hele barnehagen.

Hva er vel mer spennede for små barn enn Bjørnis, blålys, uttrykningskjøretøy, alarmer, flammer og brannslokking. Her i barnehagen har vi hatt enormt mange småbranner i hele september, barna slukker branner på brødskiva, i skoa, i lekekroker, ute i busker, ...ja stort sett over alt. Heldigvis har vi mange fine, flinke brannkontabler her, så alle brannene har blitt raskt og trygt slukket :-) Barna har lest bøker om brann, vi har hatt mange samlinger om hva brann er, hvordan vi kan slukke brann, hva vi skal gjøre dersom det brenner, hvem ringer vi til, hva gjør brannvesenet og ikke minst hvem er Bjøris og hva gjør han! De danser til Bjørnis sanger og gleden var enorm da vi fikk besøk av brannvesenet! Avdelingen fikk dessuten egen Bjørnis bamse, noe som er veldig stas:-)