LUCIA

Mange flotte hvitkledde lucia barn med lys i hendene var med på å skape en magisk start på dagen for små og store. Fine barnestemmer sang lucia sangen om og om igjen, mens de gikk en lang runde på uteområdet. Tusen takk til alle våre flotte foreldre som tok seg tid til å dele denne morgenen med oss :-) Se bilder av de flotte lucia barna våre :-)

Luciadagen

Utdrag fra Den Norske Kirke

"Luciafeiringen 13. desember kommer med lys når det er som mørkest og minner oss på vårt kristne håp.Lucia var en historisk person som ble født i Siracusa på Sicilia på 280-talet. Det er historisk belagt at hun ble martyr for sin tros skyld, og i den katolske tradisjonen er hun skytshelgen for de blinde

Da kristendommen kom til Norden, ble dagen en merkedag på primstaven. I den julianske kalenderen var 13. desember den lengste natten i året. Dermed oppsto tradisjonen om Lussi langnatt, om åsgårdsreia av tusser, troll og underjordiske som fór fra hus til hus og passet på at alt var klart til jul. Var det ikke det, kunne åsgårdsreia gjøre hærverk.

Luciamorgenen ble feiret med kvinner med hvite drakter og lyskranser i håret, og med mat og drikke"

Luciasangen har barna øvd på siden tidlig november, og vi synger den nok langt inn i januar :-)

"Svart senker natten seg
I stall og stue