VERDENS BOKDAG

Tirsdag 23 april var vi invitert til en spennende fortellerstund med Matias Alegria om haier! Han leser fra boka si Verdens råeste haier og etter fortellerstunden fikk alle barna et eksemplar av boka som Matias signerer. Vi fikk også servert rosa bokboller:-) Matias Alegria er programleder for Barne-TV i NRK Super. Han er også kjent som deldager i Foræder.Verdens råeste haier er hans første bok. klikk her for å lese mer, og se bilder fra dagen :-)

Arrangementet er en del av lesesatsningen Bokstart Fredrikstad, som er et tilbud til de minste barna og deres familier.

Målet med prosjektet er å motivere flere voksne til å lese mer for barna sine fra barna er født. Forskning viser tydelig at nettopp høytlesning fra barna er helt små (0-2 år) har en stor effekt på barnas språkutvikling og ordforråd.

Dette er et samarbeid mellom Litteraturhuset Fredrikstad, Fredrikstad bibliotek, Fredrikstad kommune og Foreninegn!les.

Les for babyen, ett- og toåringen – les for barna i livet ditt!

4 og 5 åringene våre har vært med i prosjekt Bokstart siden i høst, og det har vært mange artige, spennede, fartsfylte og koselige samlinger på Biblioteket. Det var kjempe stas å bli invitert til å bli med på høytlesning på Blomstertorvet, og ikke noe mindre spennede å få egen bok signert personlig til hvert enkelt barn!

Sylwia Stasiak er prosjektleder for Bokstart Fredrikstad, her er hun igang med å ønske velkommen til små og store :-)

Det var mange barn som fikk oppleve en helt ekte forfatter og tv-kjendis i dag, Matias Alegria

Sylwia sørget også for musikk og dans underveis :-)

Barna var super flinke til å stå i kø, og gleden var stor når de sto med et rykende ferskt eksemplar av "Verdens råeste haier" i hånda