UTELEK I ALL SLAGS VÆR

I Fotspor barnehage er vi basert på å være mye ute, vi bruker uteområdet og nærmiljøet som arena for lek, undring ,utforskning og læring. Det er viktig for oss at barna får kjennskap til utelek i all slags vær, vi legger opp til lystbetont lek uansett vær. Klikk her for å lese mer og se fine bilder fra uteleken vår :-)

Ved å gjøre leken og aktivitetene lystbetont, håper vi å gi barna en grunnleggende god læring i forhold til hva slags klær vi skal ha på, hvilke leke- og aktivitetsmuligheter de ulike årstidene gir og skape en god uteglede. Utelek gir et godt grunnlag for motorisk utvikling, og det gir mange barna mange fysiske utfordinger. Ved å ha god fysisk aktivitet og ofte kjenne på det å klare nye utfordringer, gir det barna bedre helse og masse god mestringsfølelse :-)

De siste ukene har gitt oss god mulighet til å være ute i veldig varme dager, vindfulle dager og regnfulle dager. Vi har lært om solkrem, betyningen av å drikke mye vann, hvor godt det er å være i skyggen innimellom. Vi har også kjent hvor godt det er å ha litt mindre klær på varme dager, hvor godt det føles på kroppen å bade/leke med vann, men også samtidig hvor godt det er med vanntette og vindtette klær.

Det har lynet og tordnet, vi har opplevd hagl og vi har lært masse om både vår og sommer samtidig :-)

Vi storkoser oss med masse fin utelek,morsomme aktiviteter og mange turdager :-)